برو بالا
نشریه مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار
shadow

مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو

چکیده مطلب

سحر زمانی a، مژگان زعیمدار b،*

a دانشکده علوم و فنون دریایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران , کد پستی ۱۹۸۷۹۷۳۱۳۳، ایران

b استادیار گروه محیط زیست، دانشکده علوم و فنون دریایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران , کد پستی ۱۹۸۷۹۷۳۱۳۳، ایران

هدف پژوهش برآورد انتشار گازهای CO ،  THC  و   NOX  در انواع استانداردهای حد آلایندگی ( یورو ) خودروهای سواری و حمل و نقل شهر تهران بوده است . این برآورد با توجه به ضریب انتشار آلاینده ها برآورد شده است . انواع تاکسی ، سواری و وانت بیشترین اثر بخشی را در افزایش ترافیک شهر تهران دارا می باشند. محورهای رودهن ، جاده خراسان ، جاده ساوه و اتوبان کرج بیشترین حجم سواری را دارد و اثر بخشی سواری و تاکسی در دروازه های رودهن ، جاده خراسان ، جاده ساوه و اتوبان کرج در ساعات اوج صبح از سایر محورها در ترافیک بیشتر است. خودروهای سواری تولید شده در ایران اغلب دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ می باشند بعضی از آنها شامل پژو پارس، پژو ۴۰۵ ، مزدا ، کیا، هیوندای، سمند و تیبا . اتوبوس بین شهری درسا یورو ۴ ، اسکانیا یورو ۶ ، کامیونت شیلر یورو۳ و انواع ایسوزو یورو ۲ و ۴ ، کامیون ایسوزو یورو ۴ و بنز یورو۳ ،  اتوبوس های داخل شهری پارسیون یورو ۶ ، پیشرو دیزل یورو ۳ و اتوبوس گاز سوز یورو ۶  هستند . برآورد انتشار آلایندگی سواری ها با حد استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ مربوط به اغلب خودرو های ساخت داخل است. این میزان برای آلاینده های NOX و THC نسبت به CO کمتر بوده است .  استاندارد حد آلایندگی  برای خودروهای حمل و نقل با مصرف گازوئیل ساخت داخل یورو ۲ ،۳، ۴ و ۶ بوده است . کامیونت های ایسوزو دارای استاندارد یورو ۲ دارای بیشترین میزان آلودگی و اتوبوس های داخل شهری دارای یورو ۶ کمترین میزان تولید آلودگی را دارا می باشند کیفیت و نوع سوخت در میزان انتشار آلاینده ها تاثیر گذار است . اگرچه  هم اکنون ازگازوئیل یورو ۴ برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استفاده می شود ولی استفاده از فیلتر های ساخت ایران یا کاتالیست وارداتی برای کامیونت و کامیون های یورو ۲ و یورو ۳ ضروری بنظر می آید. این مبدل ها بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. استفاده از این کاتالیست ها باعث کاهش چشمگیر آلاینده ها در تاکسی ها و سواری ها نسبت به اتوبوس های حمل و نقل می باشد به دلیل تاثیر گذاری آنها در حجم ترافیک بویژه در محورهای ورودی و خروجی شهر تهران.

قبول شده برای چاپ در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

قیمت : 15000 تومان
لینک کوتاه : http://emsd.ir/?p=1105
حجم فایل : 260 کیلو بایت
تعداد صفحات : 6 صفحه


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

*

code

مدیریت بازیافت
دستور العمل مربوط به بيرون گذاشتن  مواد زائد قابل بازيافت و پسماند مواد غذايي  در شهر تهران
خلاصه مقالات چاپ شده دوره اول ؛ سری اول سال 1396
خلاصه مقالات چاپ شده شماره دوم سال اول 1397