مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو

مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو

چکیده مطلب

سحر زمانی a، مژگان زعیمدار b،*

a دانشکده علوم و فنون دریایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران , کد پستی ۱۹۸۷۹۷۳۱۳۳، ایران

b استادیار گروه محیط زیست، دانشکده علوم و فنون دریایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران , کد پستی ۱۹۸۷۹۷۳۱۳۳، ایران

هدف پژوهش برآورد انتشار گازهای CO ،  THC  و   NOX  در انواع استانداردهای حد آلایندگی ( یورو ) خودروهای سواری و حمل و نقل شهر تهران بوده است . این برآورد با توجه به ضریب انتشار آلاینده ها برآورد شده است . انواع تاکسی ، سواری و وانت بیشترین اثر بخشی را در افزایش ترافیک شهر تهران دارا می باشند. محورهای رودهن ، جاده خراسان ، جاده ساوه و اتوبان کرج بیشترین حجم سواری را دارد و اثر بخشی سواری و تاکسی در دروازه های رودهن ، جاده خراسان ، جاده ساوه و اتوبان کرج در ساعات اوج صبح از سایر محورها در ترافیک بیشتر است. خودروهای سواری تولید شده در ایران اغلب دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ می باشند بعضی از آنها شامل پژو پارس، پژو ۴۰۵ ، مزدا ، کیا، هیوندای، سمند و تیبا . اتوبوس بین شهری درسا یورو ۴ ، اسکانیا یورو ۶ ، کامیونت شیلر یورو۳ و انواع ایسوزو یورو ۲ و ۴ ، کامیون ایسوزو یورو ۴ و بنز یورو۳ ،  اتوبوس های داخل شهری پارسیون یورو ۶ ، پیشرو دیزل یورو ۳ و اتوبوس گاز سوز یورو ۶  هستند . برآورد انتشار آلایندگی سواری ها با حد استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ مربوط به اغلب خودرو های ساخت داخل است. این میزان برای آلاینده های NOX و THC نسبت به CO کمتر بوده است .  استاندارد حد آلایندگی  برای خودروهای حمل و نقل با مصرف گازوئیل ساخت داخل یورو ۲ ،۳، ۴ و ۶ بوده است . کامیونت های ایسوزو دارای استاندارد یورو ۲ دارای بیشترین میزان آلودگی و اتوبوس های داخل شهری دارای یورو ۶ کمترین میزان تولید آلودگی را دارا می باشند کیفیت و نوع سوخت در میزان انتشار آلاینده ها تاثیر گذار است . اگرچه  هم اکنون ازگازوئیل یورو ۴ برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استفاده می شود ولی استفاده از فیلتر های ساخت ایران یا کاتالیست وارداتی برای کامیونت و کامیون های یورو ۲ و یورو ۳ ضروری بنظر می آید. این مبدل ها بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. استفاده از این کاتالیست ها باعث کاهش چشمگیر آلاینده ها در تاکسی ها و سواری ها نسبت به اتوبوس های حمل و نقل می باشد به دلیل تاثیر گذاری آنها در حجم ترافیک بویژه در محورهای ورودی و خروجی شهر تهران.

قبول شده برای چاپ در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

*

code

0